3 mrt 2011

interview mascha feoktistova, beautygloss.nl


Een tijdje terug had ik de eer om een van de grootste beauty bloggers van Nederland te interviewen, namelijk Mascha Feoktistova. Zij is bekend van de blog beautygloss.nl. Hierop schrijft ze reviews over producten maar ook maakt ze leuke filmpjes waarin ze bijvoorbeeld producten uit test.

Op haar 9e had ze al haar eigen website, dit ging naar haar eigen zeggen nergens over. “dat was een 3 dingen invullen, plaatjes kiezen en klaar website”. Op haar 15e begon ze met haar eerste persoonlijke blog. Hier schreef ze jarenlang iedere dag gewoon over haar dagelijkse leven. Daarnaast begon ze ook al een 'mini' beautyblog. “Ik begon mijn eerste echte blog omdat ik wilde leren om 'goed' te schrijven, dat kon (kan) ik namelijk niet. Ik maak heel veel spelfouten bijvoorbeeld. Uiteindelijk haalde ik er veel meer uit, ik kon mijn hart luchten en kreeg er reacties op. Dat vond ik leuk!” Na even uit de scene weg geweest te zijn begon ze in 2007 met haar, nu zo bekende beautyblog, beautygloss.nl

Behalve dat Mascha van haar blog haar werk heeft gemaakt en hier full time mee bezig is, is dit niet het enige wat ze doet. Momenteel is ze af aan het studeren aan SPH, hiervoor hoeft ze alleen nog een scriptie te schrijven. Dit doet ze naast haar blog en probeert dit zo goed mogelijk te combineren door alles goed te plannen. Aangezien haar blog zo goed loopt heeft ze er voor gekozen om na haar afstuderen geen andere baan te zoeken. “Ik vind het een geweldige sector, maar ik heb geen tijd voor een extra baan naast mijn 2 bedrijven”. (ze heeft ook nog een webshop, bybeautygloss.nl). Sinds mei 2009 is beautygloss.nl officieel haar bedrijf geworden en is deze dan ook aangemeld bij de kamer van koophandel. Dit heeft ze gedaan omdat  ze op een gegeven moment is gaan samen werken met een mediabureau, en ze daar steeds meer begon te verdienen. “Ik geniet elke dag van mijn site en zie het ook echt niet als werk. Elke ochtend dat ik op sta, elke keer als ik een afspraak heb, of een product krijg denk ik weer: ik ben zo gezegend met deze fantastische baan!”

Op beautygloss.nl zul je veel reviews vinden van producten en diensten. Heel veel van deze producten worden tegenwoordig naar haar toegestuurd, maar natuurlijk koopt ze zelf ook nog gewoon producten om te 'reviewen'. Ze vond het erg moeilijk om te kiezen wat een van de leukste dingen was die ze met haar blog had bereikt of gekregen. De twee leukste dingen die ze hiermee heeft kunnen doen waren, naar London mogen overvliegen om daar op een congres te spreken en naar New York gaan om vanuit daar te bloggen. “Dat zijn echt dingen die zó vet waren!” Omdat ze op haar blog veel bezig is met nieuwe producten vroeg ik haar of ze specifiek trends bijhoud of meer doet wat ze leuk vind. “Natuurlijk houd ik de trends bij, ik vind het wel belangrijk voor de site. En dan bedoel ik de trends op beauty gebied, fashion interesseert me niet zo veel. Wat betreft 'website trends', die zijn er natuurlijk ook. Daarin doe ik compleet wat ik zelf wil en bedenk ik altijd nieuwe dingen, ik 'pik' nooit ideetjes. Ik denk dat dit echt een beetje de kracht is van mijn site, ik bezoek bijvoorbeeld ook niet veel andere blogs. Ik wil zelf dingen bedenken.” Als ze dan een trend moet kiezen die haar het meest aanspreekt is het zolang het maar strak en netjes is.

Beautygloss.nl is nu uit gegroeid tot een van de best gelezen beautyblogs van Nederland met zo’n 120,000 bezoekers per dag! Zelf zegt ze hier eigenlijk niets bewust voor gedaan te hebben. “Ik denk dat het aan de timing lag, op het moment dat ik mijn blog begon was dit omdat ik zelf geen andere blog kon vinden in het Nederlands die alleen maar over beauty ging. Dan startte ik hem zelf wel! Dit geld ook voor Nederlandse filmpjes over beauty. Het was er gewoon niet. De bezoekers kwamen al heel erg snel, dit vond ik wel bijzonder. Er waren ontzettend veel mensen die beauty onderwerpen google-den, en zo op mijn site uit kwamen.” Een tip die ze me mee gaf voor opkomende bloggers was, probeer heel uniek te zijn en doe niemand na. Ga zeker niet spammen! Als je echt een hele leuke blog hebt zullen de bezoekers vanzelf komen.

Als laatste vraag vroeg ik haar of appearance een grote rol speelde in haar kwaliteit van leven. Hierop antwoorde ze: “Het enige dat een rol speelt in mijn kwaliteit van leven is dat ik het naar mijn zin heb en geniet, appearance is iets leuks voor 'erbij' maar zeker niet belangrijk voor de kwaliteit van mijn leven.”


#appearance

1 opmerking: